اتحاد ملی اقوام ایرانی در سایه فرهنگ ایثارگری(مطلب ارسالی ازبی نشان)

به طوری که این اتحاد همواره باعث  کوری چشم  دشمنان این سرزمین بوده و آنان را بر آن داشته که با تحریکات مختلف  ثبات این مرزو بوم اساطیری را بر هم بزنند به عنوان مثال پروژه ملیت سازی برای اقوام ایرانی حربه ای استعماری  و قدیمی بوده است که همواره با شکست مواجه شده است .چرا که  آنان از این اصل غافلند که کرد، فارس، لر ، بلوچ، آذری و ...همگی از پیشینیه نژادی آریایی  هستند .زبان پهلوی در آذربایجان ، کردستان ، بلوچستان ، همگی در کتب تاریخی بار ها و بارها ذکر شده است و نژاد آریایی اقوام ماد که امروزه در کردستان و آذربایجان را تشکیل میدهند نشان از یکی بودن اقوام ایرانی می دهد پس به کار بردن واژه ملیت برای این اقوام صد در صد غیر واقعی است و پیشینه ی  نژادی این شهرها از نسل آریایی کهن زمین گرفته شده است .

تاریخ گذشته ی ایران  سرشار از افتخارات و حوادث مختلف و آکنده از شادیها و غمهایست که این اقوام در کنار هم  به وجود آوردند و با اندکی تأمل در گذشته ی هر یک از اقوام  می بینیم که  چگونه در موقعیتهای گوناگون  و حساس تاریخ به نوعی افتخار آفرین بودند و ملت ایرانی در طول تاریخ نشان داده که هرگز در جستجوی قومیت خود نبودند و در 500 سال گذشته ، همه سلسله های پادشاهی که هر کدام به قوم خاصی تعلق داشته اند  ، هرگز به فکر تشکیل دولت قومی زبانی خاص خویش نیفتاده اند و همواره  اولین  هدفشان  تأمین وحدت سراسری ایران و ایجاد دولت واحد ایران  بوده ، دولت صفویه از ترک زبانان اردبیل به پا می خیزد و شاه اسماعیل تا  پایش به تبریز می رسد خود را پادشاه ایران می خواند نه پادشاه آذربایجان و برای حفظ تمامیت ارضی ایران خود و جانشینانش با ازبک ها و ترکان عثمانی به نبرد بر می خیزد.و بعد از مدتی بدون هیج تردیدی پایتخت خود را از تبریز به اصفهان منتقل می کند و  از اصفهان نصف جهان می سازد و تمام هم و غم او سرافرازی ایران است نه ایالت و قوم خودی!!  کریم خان زند لر تبار  نیز به محض  رسیدن به پادشاهی خود را وکیل الرعایا ی ایران می خواند نه لرستان ؟ رفتار و هنجار دیگر اقوام ایرانی  نیز  که حکومت مستقلی را در ایران به وجود آوردند  بر همین  روال است . نادر شاه از خراسان و آقا محمد خان از استر آباد برخاستند و در تاریکترین لحظات تاریخ ایران ، تا دم مرگ در راه استقلال و تمامیت ارضی ایران جنگیدند  و دچار وسوسه موهن قوم گرایی نشدند  

بعد از گذشت سالها از تاریخ کهن ایران  و ورود این تاریخ کهن به دوران انقلاب اسلامی ، این تنوعات دینی و مذهبی و قومی  به عنوان دستاویزی برای توطئه های دشمنان انقلاب اسلامی شد. به طوری که هر بار با ترفندی جدید  سعی در ایجاد مسایل بحرانی در کشور نمودند.    چرا که ا با وجود این  تفاوتهای قومی  زمینه های سوء استفاده دشمن در داخل کشور منتفی نبود ؛ تنوع زبانی، مناطق جغرافیایی، قومیتی، مذهبی، دینی واختلافات سلایق و مواضع احزاب و جریانات سیاسی همگی زمینه هایی بود که در تیررس سوء استفاده دشمن وعملیاتی شدن طرح های آن قرار داشت و دشمن به این تفاوت ها واختلافات به چشم فرصت برای خود می ننگریست  تا جائیکه مارگارت تاچر نخست وزیر اسبق انگلیس  گفته بود : ما می توانیم آنچه را در اتحاد جماهیر شوروی انجام دادیم واین قدرت بزرگ را به قدرت ها وکشورهای کوچک تقسیم کردیم، در خاورمیانه هم انجام دهیم. بر این اساس در مورد جمهوری اسلامی ایران نیز از همان روزهای بعد از انقلاب، دامن زدن به اختلافات قومی، مذهبی،سیاسی و... در دستور کاردشمن قرار گرفت. شورش های اولیه در مناطق قومیتی همانند خلق عرب در خوزستان، ترکمن در شمال شرق، اکراد در غرب، قوم بلوچ در جنوب شرق، درکنار دامن زدن به اختلافات سیاسی و حمایت آمریکا از نهضت آزادی، منافقین و حتی توده ای ها همگی از جمله موارد بهره برداری دشمن از این زمینه ها وتبدیل آنها به اختلافات داخلی بود . هرچند دشمن دراین زمینه سرمایه گذاری زیادی داشت اما در میانه ی این تفرقه افکنی دشمن، با وقوع جنگ تحمیلی همه اقوام کشور به همراه تمامی جریانات سیاسی وفادار به انقلاب اسلامی موضوع دفاع از میهن را اولویت اولیه خود قرار داده و با تمام قوا، هشت سال متحد با هم به دفاع از کشور همت گماشتند و بیشک روحیه ایثارگری این اقوام زمینه ساز وحدت و اتحاد آنان گردید .  چنان که دشمن در این  جنگ خانمانسوز هشت ساله تفرقه افکنی بین اقوام را به عنوان   ابزاری کار آمد برای نیل  به اهداف شوم خود  قلمداد می کرد و آن را  در سطح بالاتری به کار گرفت  .   

غافل  از اینکه این ابزار در این بر هه از زمان کاربرد خود را از دست خواهد داد  و شروع جنگ تحمیلی   و روحیه ایثارگری ملت متحد ایران  باعث خواهد  شد که بار دیگر اقوام مختلف ایرانی حمیت و مردانگی خود را به نمایش بگذارند و با اتحاد و همدلی در کنار یکدیگر  افتخار آفرین  عرصه های نبرد باشند  به طوری که در جبهه ها  چیزی به نام قومیت معنا نداشت و  با وجود آن که دشمن در آن دوران سعی خود را در ایجاد اختلاف بین اقوام صد چندان کرد بود  هیچ راهی از پیش نبرد  و  ملت ما  که در تمام دوران سرنوشت ساز  یک ملت واحد بود و هیچ چیز نتوانسته بود   آنان را در آن لحظات در برابر یکدیگر قرار دهد همچنان همدل و متحد باقی ماند .  بنابراین با وجود اینکه ایران در بین کشورهای خاورمیانه یکی از متنوع ترین کشورها از نظر اقوام، زبانها و مذاهب بود  اما در طول این 30 ساله با وجود طرح های گسترده و پیچیده دشمن در ایجاد تفرقه و اختلاف، ملت ایران حول محورهای اساسی اسلام، رهبری، ملیت ایرانی و قانون اساسی اتحاد خود را حفظ کرده است. 

با این وجود  ما نباید هیچ گاه از این حیله و ترفند دشمن خود را مصون بدانیم چرا که امروزه  نیز  ایران در موقعیت حساسی قرار گرفته است و تمام مرزهای ما توسط قومیتهای مختلف  مرزبانی می شود که  استان سیستان و بلوچستان در این بین از موقعیت استراتژیک خاصی برخوردار بوده می باشد  و  بیش از 11 درصد مساحت کل کشور را در بر می گیرد و با جمعیتی بالغ بر 2400000 نفر در جنوب شرق از تنوع قومی خاصی یر خوردار می باشد و مردم آن که اغلب از دو قوم بلوچ و سیستانی هستند در کنار مهاجرینی که از دیگر نقاط کشور به این منطقه آمده اند روزگار می گذرانند .تنوع مذهبی نیز از ویژه گیهای خاص این استان می باشد و اهل تسنن و شیعیان دو طیف بزرگ  مذهبی در این استان می باشند . با این حساب حضور این قومیتهای مختلف و تنوع مذهب شرایط خاص و پیچیده ای را در این استان بوجود آورده است و در چنین فضایی  بیگانگان توطئه های متعددی را پایه ریزی کرده اند که نمونه آن در سالهای اخیر گروهک ریگی بود

این استان که با دو کشور پاکستان و افغانستان هم مرز است اکنون شرایط حادتری را تجربه  می کند چراکه ضمن همجواری با مرکز ترانزیت و صدور مواد مخدر جهان این دو کشور کانون و مامن مطلوب تروریستها می باشند و از سویی دیگر مرکز پرورش و رشد تفکر خطرناک و شوم وهابیت هستند . با احتساب این موارد براحتی می توان دریافت که این استان اکنون خط مقدم جبهه فرهنگ و تمدن اسلامی محسوب می شود و از اینرو نیاز به پشتوانه و حمایتهای مسولین خدمتگزار دولت جمهوری اسلامی ایران دارد .

البته با وجود همه مسائلی که عنوان گردید این خطّه سرشار از منابع و معادن بی نظیر است . جاییکه به دریای آزاد ارتباط دارد و مناطق بکری که برای گردشگری ایده ال هستند امّا این نعمات الهی و پتانسیل موجود تنها در سایۀ گسترش فرهنگ و ایجاد امنیت کافی شکوفا خواهد شد .

استان سیتان و بلوچستان با آنکه دورترین منطقه از میدانهای نبرد و حماسۀ دفاع مقدس بوده است اما با داشتن 2123 شهید و 4123 جانباز و 545 آزاده سرافراز در دوران دفاع مقدس ، یکی از استانهای شهید پرور کشور محسوب می گردد و ما با اتکاء به فرهنگ غنی ایثار و شهادت می توانیم تحولات شگرفی در این دیار پدید آوریم   لذا در این برهه از زمان برای ایجاد وحدت و انسجام بیشتر بین  اقوام و مذاهب مختلف لازم است تمام دستگاها و ارگانها هریک سهمی در ایجاد این تحکیم داشته باشند و با ارائه راهکارهای مفید    این مهم را به انجام رسانند. یکی از راهکارهای ایجاد وحدت و انسجام ملی در بین اقوام مختلف ایرانی  ،  برگزاری همایشها ، یادواره ها، گفتمانهای ملی  در بین اقوام مختلف است  . در طول  دوران دفاع مقدس   اقوام  مختلف  ایرانی  هر کدام به نوبه خود شهدای گرانقدری را تقدیم انقلاب نمودند و  این دوران   علاوه  بر اینکه  یکپارچگی و حضور اقوام مختلف در کنار یکدیگر را تداعی  کرد  و چهره مبارزاتی و ایثار و گذشت و شهادت دیروز اقوام مختلف را به همگان نشانداد در تقویت اتحاد ملی  و خنثی ساختن توطئه های دشمنان  تاثیر بسیار شگرفی داشت   امروزه نیزملت ما  باید با همدلی و اتحاد خود  ثابت  کند   که همانطور که در دوران دفاع مقدس اقوام مختلف ایرانی  تحت عنوان یک ملت واحد  با همبستگی و همدلی اتحاد زیبایی را به تصویر کشیدند و دوشادوش  یکدیگر به دفاع از کیان مملکت اسلامی پرداختند  و معنای سربلندی و عزت را برای ایران  اسلامی  به ارمغان آوردند.  در کنار هم متحد باقی خواهند ماند .

 و بیشک برپایی همایشها ، یادواره ها و نمایشگا های اقوام ایرانی خود زمینه ساز حضور آنان در کنار هم خواهد شد و   این گردهمایها موجب تلفیق آداب ، سنن، فرهنگ ، زبان ، گویش همبستگی بیشتر خواهد شد آن هم در شرایطی که  امروزه وجود این تنوعات قومی ضرورت سیاست قومی و مدیریت سیاسی خردمندانه و منطقی را بیش از بیش ایجاب می کند  . پس امید است متولیان فرهنگی کشور بویژه این استان محروم  گامی هر چند کوچک در رسیدن به این هدف مهم بر دارند   و با  یاد آوری   اتحاد اقوام  مختلف  که در دوران جنگ اتحادشان را به رخ جهانیان کشانندند و حماسه های خلق کردند ،بار دیگر اتحاد  و همدلی ایرانیان را در گوش همگان زمزمه کنند .


خدا می داند اگر پیام شهدا و حماسه های انها را به پشت جبهه منتقل نکنیم گنه کاریم . . .

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها:

نوشته شده در تاريخ 27 ارديبهشت 1391برچسب:اتحاد ملی , توسط